søndag 26. juni 2011

Jeg og de andre

Holder på å rydde i en mengde løse ark, papirer og notater. Det er mye interessant å finne, men også mye som kan bare kastes i papirdunken.
Her er noe jeg fant som mor min ofte snakket om, og som har også noe med språkbruken å gjøre

JEG OG DE ANDRE

Hvis en annen forsvarer sine rettigheter, tenker han bare på seg selv.
Hvis jeg gjør det, viser jeg karakterstyrke.

Hvis en annen holder fast ved sin mening, så er han påståelig.
Hvis jeg gjør det, er det fordi jeg er bestemt.

Hvis en annen bruker lang tid på å gjøre noe, er han sen.
Hvis jeg gjør det, er det fordi jeg er samvittighetsfull.

Hvis en annen ikke gjør arbeidet sitt, er det fordi han er lat.
Hvis jeg ikke gjør det, er det fordi jeg har for meget å gjøre.

Hvis en annen kritiserer, er han pirkete.
Hvis jeg gjør det, er det fordi jeg forsøker å være konstruktiv.

Hvis en annen gjør mer enn han blir bedt om, er det fordi han er en overgeskjeftig streber.
Hvis jeg gjør det, viser jeg initiativ.

Hvis en annen lar være å undersøke mitt syn på en sak, er han udannet.
Hvis jeg forsømmer å undersøke hans, er det en forglemmelse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar